Omgaan met Anderen
In dit deel willen we u tips geven over positieve communicatie als smeermiddel te gebruiken om de dingen die u belangrijk vindt, voor elkaar te krijgen.
De rode draad hierbij is, dat niemand graag kritiek hoort, iedereen daarentegen hoort wel graag tips voor verbetering.
Gedachten creëren:

wat ik zaai, zal ik oogsten.  Wat wil ik oogsten?
 
 
 
 
Dat wat ik aandacht geef neemt toe.
Alles wat mij overkomt kan ik zien als een positieve les.
 
 
 
 
Wat er om mij heen ook gebeurt, ik kan altijd voor
vrede kiezen.
Het maakt niet uit waar ik ben, ik ben altijd en overal veilig.
 
 
 
 
Vrij zijn van oordeel geeft mij ruimte.
Gedachte + woord + daad bepalen mijn resultaat.
 
 
 
 
Ik zeg JA, tegen alles wat ik ervaar. Ja, ja, ja!
Hoe meer ik van mijzelf houd, hoe meer ik van anderen houd.
 
 
 
 
Bewuster leven is rustiger leven.
een deel van deze informatie is ontleend aan www.Stroomtaal.nl
De stijl van anderen
Hier bespreken we de tegenhanger van Ken je eigen stijl; Om een productieve werkrelatie te hebben heb je echt inzicht nodig hoe je baas, je  collega's of je team reageert in bepaalde situaties. Hoe gaat je baas bijvoorbeeld om met een nieuw idee? Krijgt je assistant een langdurig  project ooit af?
Superieuren.
De vier hier genoemde types zijn combinaties van het "vertel- verkoop"  model.
Wie is jouw baas?
De Controller
Een uitstekende baas in het begin van je carriere. Iemand die exact uitlegt wat hij wil en verwacht. Dit  is een managementstijl die helpt je zelfvertrouwen te ontwikkelen; maar je doet wel altijd de dingen die  je baas kiest; niet je eigen ideeën.
 
 
De Ritselaar
 
 
De Vertrouwer
 
 
De Onafhankelijke
Ondergeschikten
Als je iemand die voor je werkt irritant  vindt, je het niet voor elkaar krijgt dat  ze de dingen doen die je wilt, dan is  het goed om jezelf de schuld te  geven; maar je zou ook moeten  overwegen of ze vastzitten op een  bepaald niveau van hun ontwikkeling.
Niveau 1 Blokkade
Moet alles tegen ze worden gezegd? Als jij zegt"denk je dat een goed idee zou zijn als je.....?  "antwoorden ze dan "ja" maar doen vervolgens niets?
Weet je zeker dat je een goede personeels selectie hebt gedaan?
 
 
Niveau 2 Blokkade
Je kunt ze ertoe brengen om iets te doen, maar als je ze vraagt mee te doen in een brainstormsessie  dan worden alleen je eigen idee's naar voren gebracht. Ze zitten er stilletjes bij totdat je met iets komt  en zeggen dan "Oh, dat is een goed idee."
 
 
Niveau 3 Blokkade
Dit komt het meeste voor.
Dit type komt graag met ideetjes, maar als je zegt: "dat is een goed idee, waarom doe je het niet?"dan  doen ze net alsof het niet begrijpen. "ja, maar dat is eigenlijk niets voor mij. Ik dacht dat je alleen maar  ideeën wilde?" Op deze manier komt het werk op jouw bordje  in plaats van te helpen.
  
Anderen motiveren
Er bestaat geen simpel truukje om onderen te motiveren; geen geheime formule die maar een paar mensen kennen. Ok, de rattenvanger van  Hamelen gebruikte een speciaal talent om te leiden. Net als diverse dicators uit de vorige eeuw. Je zult ook altijd wel mensen tegeen komen die  op ongewone wijze aantrekkelijk zijn.
Dit soort speciale mensen zijn meestal uitzonderingen: het motiveren van anderen is in principe vrij eenvoudig te leren; het is een kwestie van je  zo te gedragen dat anderen graag bereid zijn je te helpen.
Wat demotiveert je?
 
 
 
 
Het is echt geen truc...
 
 
 
 
Duidelijk en eerlijk
Wees duidelijk genoeg om:
Geef duidelijk de richting aan
 
 
 
 
Wees zeker dat het haalbaar is
 
 
 
 
Zet de standaard
 
 
 
 
Daag de mensen uit
 
 
 
 
Geef de mensen zeggenschap over iets.
 
 
 
 
Biedt afwisseling
 
 
 
 
Communiceer voortdurend
 
 
Wees eerlijk genoeg om:
Waardering te geven
 
 
 
 
Participatie te stimuleren
 
 
 
 
Mensen te trainen en verder te ontwikkelen
 
 
 
 
Mensen te vertellen hoe ze het hebben gedaan.
  
Overtuigen, al lijkt het onmogelijk
Bereid je voor om te overtuigen
Herken de beslissers
Onderhoud je contacten
Stuur het gesprek
Zoek naar de "hot button"
Vertaal je situatie naar de klant
Krijg commitment
Omgaan met weerstand
Body Language
De kunst van Luisteren
De gevaren van zwakke communicatie
Effectief schrijven (de basis)
Effectief schrijven, verbeter je werk
Overtuigend spreken: Wat zeg je
Overtuigend spreken: Hoe zeg je het
De telefoon als je vijand
Goed delegeren
Wees beschikbaar, zonder onderbrekingen
Hoe geef je een standje?
Is de vergadering echt nodig?
Maak de vergadering productief
Omgaan met machtige mensen
Minder conflicten
Ken de tijdsdruk van anderen
Omgaan met shock